Daisyst.reismee.nl

Chiang Rai, bootocht over de Mekong en Luang Prabang!

Hallo Hallo,,

Ik zit alweer in Laos en had een gaatje vrij dus dacht laat ik weer eens een verhaal op mijn site zetten! Eerst nog even terug naar maandag 3 okt toen we naar Pai wilde gaan. Dat ging helaas niet mogelijk want Pai scheen onder water te liggen en het was beter als wij een paar dagen later erheen zouden gaan. Dat was ook niet mogelijk want ons visum verliep 10 okt dus voor die tijd wilde we toch echt Thailand uit. Super jammer dat we het vonden gingen we dus neit naar Pai, maar naar Chiang Rai wat dichterbij de grens van Laos lag en voor ons dus kwa tijd beter uitkwam. Dinsdag morgen werden we 07:15 al opgehaald met de minivan om een dag excursie naar Chiang rai te doen. Deze dag bestond uit: anderhalf uur rijden naar een hotspring (wat niet zoveel voorstelde), daarna nog anderhalf uur naar de witte tempel van Chiang Rai ( wat wel heel mooi was en anders dan al die andere tempels die we tot nu toe al hebben gezien, en dat zijn er heel wat), 1 uur door naar de Golden Triangle waar de 3 landen Myanmar, Thailand en Laos samen kwammen (leuk uitzicht), 30 min naar Chiang Ceng een plaatsje waar we gezellig de marktjes afgestuimd hebben en daarna nog 1 uur naar Chiang Rai waar wij afgezet werden met onze grote tassen. Heel ritje in de minivan dus wat we na die dag aardig zat waren. 17:30 aagekomen in Chiang Rai waar we nog opzoek moesten naar een hotel, al gauw kwamen we een leuk uitziende hotel tegen waarvan we dachten dat het heel duur was, want de kamers zagen er geweldig uit. Voor 450 Bath samen hadden we voor 1 nacht een kamer met alles erop en eraan! Wat een heerlijk leven;) Het stadje een beetje verkend en lekekr wezen eten. Toen we aan het kijken waren bij een travel kantoortje over de mogelijkheden om naar Laos te gaan kwamen we een nederlandse man tegen die daar een restaurantje had. Hij vertelde ons een beetje over Chiang Rai en wat leuk is om te doen hier. De Chiang Rai beach was echt een aanrader volgens hem en als we het leuk vonden konden we die volgende dag wel met hem en zijn vriendin daar mee naartoe. Dat leek ons hartstikke leuk. Die nacht hebben we heerlijk in onze grote bed geslapen tot de volgende dag 11 uur:D woensdag morgen5 okt.Om 13:00 hadden we met Karel en ... zijn vriendin afgesproken om naar de beach te gaan. Het was verre weg van een beach haha.. het waren allemaal bamboo hutten waar je met kussens op de grond kan zitten aan een rivier met uitzicht op allemaal bomen. Het was wel een heel leuk en gezellig plekje, waar veel thaien schenen te komen na het werk of in de vakanties! Hier hebben we gezellig wat gegeten en gedronken. Toen we terug waren van de beach gingen we wat eten en de nacht markt op om opzoek te gaannaar leuke souvenirs! Dat hebbenze hier genoeg.. alleen moeten wij nog een beetje oppassen dat we niet al te veel gaan kopen want we moeten het ook allemaal nog mee sjouwen. Donderdag wouden we een scootertje gaan huren, maar naar nader inzien toch niet gedaan als je kijtk hoe ze hier rijden. We hebben de markten afgeneusd en hebben heerlijk op het terras gezetten en in ons boekje wat geschreven en wat gelezen. De volgende dag vrijdag wilde we naar de grens van Thailand gaan om daar over de grens te gaan naar Laos. We hadden gekeken bij reisbureaus hoe duur het was om hetgeorganiseerd te doen, maar daar kwamen we toch veel duurder uit dan als we zelf zouden gaan op eigen houtje.Vrijdag morgen moesten we al vroeg weg want de bus naarCHiang khong de grens bijThailand ging al om 06:00. Een vroegertje dus! De rit duurdetweeenhalf uur om bij de grens te komen, vanaf daar moesten we met de bootover de mekong naar Houeisai een klein dorpje dat in Laos lag. Daar hebben we onze Visum geregeld en de slowboot naar Luang Prabang. De Boot vertrok 11:30 uit houeisai en kwam 17:30 aan in Pakbeng waar we zouden overnachten. De bootocht was geweldig, het uitzicht was schitterend. Alleen maar backpacker aan boord die in de vroege middag al aan de wiskey gingen, dus je kan nagaan hoe gezellig het was! Pakbeng was een heel klein dorpje waar niet veel te doen was dan eten en vroeg naar bed gaan omdat we voelgende dag de boot om 09:00 alweer vertrok. Na een lange zit was ik het wel echt zat en was ik blij dat we 17:00 eindelijk aankwamen in Luang Prabang. Met nog een paar andere gingen we opzoek naar een guesthouseen kwamen al gauw bij merry guesthouse. Dit zag er op zich wel goed uit maar we misten de gezellig rondom het guesthouse. Wij hadden dus al besloten om de volgende dag opzoek te gaan naar een ander guesthouse. Gegeten en geprobeerd luang prabang in het donker een beetje te verkennen, maar dat is lastig! De volgende morgen zondag 9 okt gingen we opzoek naar een ander guesthouse, een leuk gezellig straatjeaan de hoofdstraat trok gelijk onze aandacht. Hier hebben we goed verzorgde en gezellig guesthouse gevonden genaamd: Seng Phat. Dit was veel beter en nog geen 100 m van de hoofdstraat af. De mekong rivier lag aan de andere kant waar we lekker zijn gaan ontbijten. Heerlijke sandwithes hebben ze hier met alles erop en eraan. Die dag hebben we nog wat tempels bezocht en hebben we gezorgt dat we nieuwe simkaartjes kregen van Laos en Laos geld KIP kregen. 10.000 kip is ongeveer 1 euro hier! Eind de middag gingen we een berg op om de zonsondergang te bekijken vanaf de Phousiberg wat heel mooi scheen te zijn en zehadden gelijk, het uitzicht was geweldig en de lucht was helemaal goud van de zon! Super om te zien. We hadden al een aanrader gekregenom ons avond eten in een steegje naast een hotel te gaan halen. Hier stonden allemaal kraampjes met eten erop. Dan kreeg je een bord en kon je voor 10.000 kip je hele bord opscheppen. Echt heerlijk eten en je kon er van alles vinden wat je lekker vond voor zo weinig geld! Hier hebben we tot nog toe elke avond gegeten:D Maandag 10 okt wilden we naar de Pak ou grotten. Het goedkoopste was om met de tuk tuk te gaan, maar die zei ons dat als we meer mensen regelde dat het dan nog minder zou zijn. dus wij opzoek naar mensen die daar ook heen wilde en hij zou ook opzoek gaan. Iedereen die we tegen kwamen gingen naar de watervallen vandaag dus daar kwamen we niet veel verder mee. Onze tuktuk chauffeur had ook nog geen mensen kunne regelen dus besloten we om vandaag naar de watervallen te gaan en morgen naar de grotten! Daar had hij nog 4 mensen voor dus konden we gelijk naar de watervallen gaan. Tijdens de rit leerde een engels/americaans stel kennen die in februari getrouwd zijn en nu 8 maanden op huwelijks reis zijn door heel de wereld.Wat een heerlijk idee tochals dat zou kunnen!Ze waren heel vriendelijk en we hebben toen afgesproken om met hun de volgende dag naar de grotten te gaan. Zij wilde daar ook nog graag heen dus dan maar met zijn vieren;) De rit naar de watervallen was 1 uur rijden. Eenmaal aangekomen om 13:00moest je uiteraad eerst betalen voor je entree. De watervallen waren erg mooi en ze hadden er ook nog een beren reservaat met mooie grote zwarte beren. Je kon ook nog in het water zwemmen, maar dat hebebn wij toch maar niet gedaan. Het was veelste koud! De kleur van de watervallen vielen wel een beetje tegen, vanwege de modder en het zand was het water niet zo helder. Om 16:00 hadden we weer afgesproken om terug te gaan. Onderweg zagen we allemaal kinderen die net uit school kwamen en die de heleweg terug met bergen op en af op de fiets moesten doen. Dat was wel heel erg zielig om te zien en te weten dat ze dat elke dag doen. De volgende dag hadden we 12:00 met onze tuktuk chauffeuf en het stel afgesproken om naar de grotten te gaan. Dinsdag 12:00 stonden we klaar om te gaan tot dat onze chauffeur het toch niet eens was over onze prijs afspraak. Geen probleem dan gaan we gewoon naar een andere, binnen 5 min hadden we al een andere chauffeur die ons wel voor dat geld wilde brengen. De rit was weer 1 uur en de grotten stelde echt geen bal voor. Dat was echt zo'n tegenvaller, vooral omdat het overal zo leuk en mooi stond beschreven. Maja weer terug in de stad hadden we met het stel afgesproken om s'avonds wat te gaan eten. Uiteraad hebben we weer heerlijk gegeten bij de kraampjes. Daarna zijn we wat tempels langs geweest want die waren helemaal verlicht met allemaal lampjes en boten. Woensdag zou er een festival zijn wat te maken had met het einde van het regen seizoen. Alle monniken hadden zich ook helemaal kaal geschoren hiervoor. Het was echt heel mooi en indrukwekkend om te zien hoe druk ze daar ook mee bezig zijn geweest, want alles wordt met de hand gemaakt. Woensdag de dag waarvan wij dachten dat het die dag festival zou zijn was erdus helemaal niks haha. Wij zaten maar te wachten want om 14:00 zou het beginnen, maar er begon niks. Logisch want het was de volgende dag donderdag. Die dag hebben we niet veel gedaan, beetje aan de rivier gezeten en wat wezen rond lopen in het stadje. Donderdag 13 okt zijn we vroeg uit de veren gegaan om een fiets te huren en met de fiets luang prabang te verkennen. Fietsen gehuurd en daarna eerst even goed eten voor we in de snik hete zon gaan fietsen. Aan de mekong natuurlijk, waar we een nieuw leuk terrasje vonden waar we heerlijk ontbeten hebben. We begonnen onze fiets tocht bij de koninglijke paleis en het museum. Deze waren helaas dicht dus gingen we verder naar wat tempels, waar ze er hier in Luang Prabang tientallen van hebben. We waren dus wel even zoet. Een hele mooie belangrijke vijer gezien en geprobeerd om een grote markt te vinden, die we helaas niet konden vinden. Daarna nog wat gegeten en terug naar het paleis en het museum want die was in de middag wel open. Het was een leuke en mooie dag, we hebben heel veel gezien van Luang Prabang! A'avonds naar het festival geweest wat heel gaaf was. Verschillende boten en optredens kwamen voorbij met leuke muziek en instrumenten. De boten lieten ze laten de avond het water op varen. Het was dus een heel feest en dat hebben wij mooi meegevierd! Super gezellig! Vandaag Vrijdag zijn we om 06:00 naar de hoofdstraat gegaan om de monniken eten te geven langs de weg. Dit is een ritueel die elke dag wordt uitgevoerd langs deze straat. We hadden lekker veel snoep voor ze gekocht om uittedelen. Ik ben echt weer een hele ervaring rijker:D Daarna weer gauw me bed in want het was toch wel erg vroeg en het regende sinds dagen voor het eerst. Heerlijk want normaal ga je hier helemaal kapot van de warmte! Vervelend he.. Hoe is het weer daar?

Morgen gaan we naar Vang Vieng!

Leuke reacties hebben jullie erweer opgezet! Bedankt.... tot me volgende verhaal!

Dikke kus xxx

laurens

weer een ervaring rijker, ik ben echt super jaloers.
ja pa XXXXX

roy

dag lieve zus

ben je nou niet al die tempels een keer zat, want als ik het zo lees ben je er al bij 100 geweest als het er niet meer zijn. ik moet zeggen dat ik wel een beetje jaloers ben op je. Je maakt zo veel mee.
ben nu op de verjaardag van riet en ga zo naar die van jaimy en jody.
Wel vreemd dat je er niet bij bent, maar ik zorg er wel voor dat iedereen er eentje op jou drinkt.
hou van je

diny

hai dais. weer een mooi verhaal.en je hebt weer veel gezien en mee gemaakt.wij hebben stralend weer en zijn gisteren met mariska ,roy en mijla naar ponny park slagharen geweest.veel veranderd in 15jaar. maar nog steeds veel atracties en show,s . zie je zo op skype

martine

Heey daisy,
Ik had al wel gehoord dat je op reis was. Wat super stoer van je dat je dat doet. Je ziet zoveel van de wereld. Leuk om je verhalen te lezen. Xx je buurmeissie

petra

oh wat een gezellig verhaal weer, en echt wat schrijf je het leuk op. niet voor te stellen dat het daar zo warm is, hiero is de herfst begonnen hoor, dus ja ja in alle opzichten een wereld van verschil. lieve daisy nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeel plezier. bye bye x petra en de groetjes ook van de kampermannen

diny

ik heb je foto ''s gezien. mooie heldere beelden .ik ben benieuwd naar de verhalen erbij .maar dat doen we in dezember. als je weer thuis bent. morgen heb ik mijn eerste golf les van margreet. en s'"middags naar de schoonheids specialiste .morgen bel ik je weer.

Marianne

Daisy, kan niet voorstellen dat je in zo een andere wereld zit. Een hele mooie ervaring om zoveel te zien en te doen. Mooie foto's. Goeie reis verder............Knuffel, Marianne en Ben

Ria van Gestel

Hey lieve Daisy,

Even een inhaalspeurt gedaan, ik wist de site waar ik kon vinden niet te vinden, was al aan het googlen, geluk was Laurens op Facebook en was zo lief het mij meteen door te geven en meteen met plezier je reisverslagen vanaf het begin doorgelezen. Een week na jou vertrek ben ik een dagje bij je moeder geweest en je eerste aankomst verhalen van haar gehoord. Met name over Bankok, wat qua stad een beetje tegenviel, zo ook te lezen is in jou verslag. Maar daarna tot nu toe heb jij hele mooie dingen gezien, mensen ontmoet en prachtige foto's weergeven op deze site. Ik ben erg onderdruk van wat je allemaal doet en meemaakt. Zo zie ik nog kleine ondeugende Daisy, toen al vol van avontuur en nu onderneem je het avontuur aan de andere kant van de wereld. Wow wat zal dit avontuur een belevenis voor je zijn. Geweldig, ik wou dat ik jong was, maar ja of ik heb lef zou hebben gehad ???. Nu weet ik de site te vinden en kijk uit naar je volgende reisverslag. Geniet er van.. nu je er bent en pas goed op jezelf. Kort verslagje uit Brabant... alles goed hier voor is begint het spannend te worden. Sharon is nu 32 weken zwanger en begint dus aardig op te schieten. Misschien is ze net bevallen als jij thuis komt. Verder allemaal druk met het werk... helemaal balen als je nu jou mooie verhalen leest... helemaal top.... geniet meid van je tijd daar... Knuffels gr. Ria